[metaslider id=”121″]
PREVIEW
Nieuwsgierig naar de boeken?
Lees alvast één hoofdstuk uit elk van de drie delen.
Download de PDF
Het gedachtegoed van Lean Story Design is beschreven in drie delen waarbij elk deel zich concentreert op een van de drie energievelden die je in organisaties en teams aantreft. De boeken zijn vooral bedoeld als een luchtige introductie in de materie, een spoedcursus in verbindende verhalen, slimme oplossingen, krachtige teams en veerkrachtige organisaties.
- Het cyane deel ‘Lean’ gaat over het energieveld relatie (het Hoe) en focust op de Lean pijlers veerkracht & autonomie.
- Het oranje deel ‘Story’ gaat over het energieveld context (het Waarom) en focust op storyteling.
- Het groene deel ‘Design’ gaat over het energieveld activiteit (het Wat) en focust op design thinking.
De boeken zijn los te lezen maar hebben de meeste impact als drieluik. Je kunt de boeken bestellen op deze site.
Leesbaar
- Luchtig geschreven en rijk geïllustreerd (in kleur).
- Volledig in het Nederlands.
- Korte hoofdstukken met samenvatting en (team)oefeningen.
- De boeken zijn los van elkaar te lezen.
- Verhelderende eindnoten, lees-meer-suggesties en handige index.
- Verwijzingen naar de online toolkit voor templates, oefeningen, werkvormen, retrospectives, energizers en meer.
Inhoud van de boeken
Focus op… | Proces & project | Doel en purpose | Product en klant |
Energieveld | Relatie | Context | Activiteit |
Kans in het… | Hoe | Waarom | Wat |
Aan de slag met… | Veerkracht en autonomie | Storytelling | Design thinking |
Cultuur focus | Optimaliseren | Inspireren | Experimenteren |
Beoogd effect | Organisch proces | Inspirerend verhaal | Waardevolle oplossing |
In dit deel… | Empirisch werken | De VUCA wereld | Productinnovatie |
Lean, agile & scrum | Personal branding | Problemen oplossen | |
Iteratief ontwikkelen | Verhalen ontwerpen | Denken met je handen | |
Zelfsturing | Hoe overtuigen werkt | MVP en prototyping | |
Crossfunctionele teams | Aandacht vangen | Mensgericht werken | |
Teams bouwen | Gevoel ‘bespelen’ | Interdisciplinaire teams | |
Ketensamenwerking | Spreken in het openbaar | Framing | |
Liberating Structures | Strategie ontwikkelen | Het belang van opties | |
En meer… | En meer… | En meer… |
In alle drie delen…
- De kracht van evolutionair-cyaan.
- De mens – klant en medewerker – staat centraal.
- Vanuit het probleem stapsgewijs toewerken naar een oplossing.
- Ontwikkelen samen met, en op basis van de feedback van, de doelgroep.
- Fouten maken als kans om te leren en te groeien.
- Combineer intuïtie, ratio en just do it (hart, hoofd en handen).
Erratum
In de eerste druk van het cyane deel en het oranje deel zijn door een redactiefout de begrippen gecompliceerd en complex door elkaar gehaald. Hiervoor onze excuses. We hebben het verbeterd in de tweede druk.
De juiste uitleg is dat er gecompliceerde projecten zijn zoals de bouw van een vliegtuig (veel onderdelen maar goed te plannen of voorspellen), tegenover complexe systemen zoals het weersysteem (veel bewegende delen en niet goed te voorspellen of te plannen).